Sosiaalinen media

Mark Zuckerberg, Eduardo Saverini, Dustin Moskovitz ja Chris Hughes eivät välttämättä tienneet mitä aloittivat kehittäeessän käyttäjäprofiileihin perustuvan viestintäpalvelun yhteisöineen ja sivuineen perustaessaan Facebookin, ja tehdessään siitä alusta alkaen markkinointivoimia palvelevan kohdennettua mainontaa mahdollistavan palvelualustan. Elettiin vuotta 2004.

Vuoden 2004 aikana Facebookin käyttäjämäärä lähestyi miljoonaa ja seuraavana vuonna Facebook laajentui Yhdysvaltojen koulujen välityksellä ja eteni kansainväliseksi alustaksi niin että vuoden 2005 loppuun mennessä käyttäjämäärät olivat kasvaneet jo 5,5 miljoonaan. Tässä vaiheessa Facebook lisäsi käyttäjiksi työyhteisöt ja sen jälkeen avasi Facebookin kaikille. Vuonna 2006 Yahoo olisi maksanut perustajille miljardi dollaira mutta Zuckerberg kieltäytyi ja vuoden loppuun mennessä käyttäjämäärä oli taas tuplaantunut 12,5 miljoonaan. Seuraavana vuonna Microsoft osti 1,6% prosenttia Facebookista 240 miljoonalla dollarilla. Pörssiin yhtiö meni 2012 ostettuaan ennen sitä Instagramin miljardilla. Facebookin listausarvo vuonna 2012 oli 104 miljardia euroa.

Facebook ja Suomi

Suomeen Facebook tuli 2007, kun maailmalla oli käyttäjiä jo lähes 60 miljoonaa ja vaikka kerrotaan nuorten siirtyvän vähitellen toisiin sosiaalisen median sovelluksiin, on Facebook yhä käyttäjämäärissä ykkönen Suomessa ja ainoa varteenotettava markkinointikanava suurimmalla osasta yrityksiä, jotka markkinoivat sosiaalisten medioiden kautta. Tottakai myös Instagram mainonta on mahdollista, mutta toimii parhaiten yhdistettynä Facebook mainonnan kanssa.

Facebook toiminnallisuus

Facebook on yhdistelmä erilaisten yritysten, yhteisöjen, asioiden ja ihmisten profiileja, jotka päivittävät asioita omille kanavilleen, joilla on sitten enemmän tai vähemmän seuraajia ja parhaimmillaan näitä päivityksiä sitten kommentoidaan, jaetaan ja syntyy keskustelua - aivan kuten IRC tai Chat kanavissa aiemmin - jääden kuitenkin sinne kanavaan näkymään ja elämään kunnes ylläpitäjät kenties poistavat alkuperäisen aiheen. Facebookin ohessa on myös suoraviestin väline Facebook Messenger, jonka välityksellä on mahdollista myös soittaa puheluita ja videopuheluita, eli Facebook on chat palvelu potenssiin kolme, joka sisältää sitten myös sen taloudellisen ajattelun, mikä tuottaa satoja miljoonia voittoa Facebookille joka vuosi - kohdennettu mainonta. Yritys, joka haluaa mainostaa Facebookissa voi mainostaa vaikka koko maailmanlaajuisesti ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita tietystä asiasta tai tuotteesta, tai vaikka aluekohtaisesti kaikille Facebook-käyttäjille, jopa rajattuna tiettyyn aikaan päivästä. Facebookin tyyppistä markkinointikanavaa ei ollut koskaan aiemmin ollut eikä sille ole vieläkään vastaavaa maailmanlaajuisesti tullut, joten se tulee lähivuosinakin tuottamaan miljoonia omistajilleen. Kesäkuussa 2017 sillä oli jo yli kaksi miljardia käyttäjää!

Muut sosiaalisen median kanavat

Jos Facebook on massiivinen, niin ei saa unohtaa, että sen ohella maailman tietoverkoissa on melkoinen määrä myös muita sosiaalisen median kanavia. Osa niistä on paikallisia, osta johonkin tiettyyn aiheeseen tai ammattiryhmään liittyvää, mutta tässä pieni listaus eri palveluista: WhatsApp

WhatsApp on pikaviestin palvelu, jota käytetään paljon myös puhelimen sijasta, koska sen käyttö ei käytännössä maksa mitään. Sillä myös lähetetään kuvia ja viestejä kaverille tai ryhmille.

YouTube

YouTube on videopalvelu, jonne kuka tahansa voi perustaa oman kanavansa ja ladata itse tekemiään videoita. Videoiden tekijöitä sanotaan tubettajaksi, ja kerättyään kunnon seuraajamäärän, tubettajat voivat ansaita videoillaan huimia summia rahaa.

Instagram Instagram eli insta on kuvien ja videoiden jakamiseen tarkoitettu sosiaalinen media, joka toi käyttöön hashtagit eli aihetunnisteet.

Snapchat On kuvaviestipalvelu, jossa kuvat ja tarinat eivät elä kauaa. Kyseessä on todellinen pikaviestipalvelu.

Sararah Hieman vähemmin tunnettu sovellus, jolla käyttäjät voivat lähettää toisilleen viestejä anonyymisti. Sararahin käyttäjät tulevat yleensä Snapchatin MyyStoryn kautta.

TikTok Musiikkivideopalvelu.

Jodel Erilaisia kanavia sisältävä sovellus, jossa peukutetaan ja keskustellaan. Jos keskustelu saa vain alapeukkuja, se tuhoutuu.

Twitter Twwwtiti ovat max 280 merkin pituisia julkisia viestejä toisille twiittaajille.

LinkedIn Ammattilaisten ja asiantuntijoiden verkostoitumispalvelu

Flickr Kuvien jakopalvelu.

Dailymotion Eurooppalainen videoiden jakopalvelu.

Blogger Blogipalvelu.